Šest let Slovenije v EU

Prvega maja je minilo šest let od velike širitve EU. Deset novih članic je dobila povezava, med njimi Slovenijo. Zdaj, v letu 2010 je Unija soočena z veliko krizo v Grčiji, ki se utegne razširiti še na Portugalsko, v Španijo, mogoče tudi v Italijo. A če kaj, potem nam odzivi evropskih državnikov kažejo na to, da se zavedajo povezanosti držav članic in pomena dobrega sodelovanja in solidarnosti.

In to je velik uspeh evropskega projekta. Da se ne zapiramo v meje svoje majhnosti, upajoč, da se nas težave sosedov ne bodo dotaknile. Da razumemo  medsebojno povezanost in se zavedamo pomembnosti solidarnosti. Vsi smo na tej ladji in če se luknja pojavi na kateremkoli koncu, je bolje za nas, če jo pomagamo zamašiti, kot da se potopimo. Saj, mar nam dogodki po veliki krizi leta 1929 ne kažejo na nevarnost zapiranja gospodarstev in iskanja rešitve zgolj doma?

Ali kot poroča RTV SLO:

Države evroobmočja naj bi Grčiji v skladu z dogovorom v prvem letu zagotovile 30 milijard evrov pomoči, IMF pa od 15 do 25 milijard. Skupno naj bi Grčija v prihodnjih treh letih potrebovala od 100 do 120 milijard evrov posojil, poleg tega pa naj bi bilo za stabilizacijo grškega bančnega sistema potrebnih še 20 milijard evrov. Levji delež pomoči bo nosila Nemčija kot najmočnejše evropsko gospodarstvo. Nemška kanclerka Angela Merkel je pozdravila grški varčevalni program in dejala, da je to edina možnost za povrnitev stabilnosti evra. Nakazala je, da bi Nemčija svoj del finančne pomoči lahko sprejela že konec prihodnjega tedna.

Kdaj v preteklosti bi še prevladali argumenti, da nas, ki smo še na suhem, nič ne briga nesreča onih, ki se že utapljajo, saj da so za svojo usodo krivi sami. Mogoče so res, a to ne pomeni, da lahko zavrnemo pomoč utapljajočemu, sploh še, če je ta povezan z nami in je od njegove usode odvisna tudi naša dobrobit. Zdaj pa k sreči prevladuje mnenje, da je pomoč nujna, čeprav se vsi soočamo s posledicami velike svetovne gospodarske krize, ki je prizadela prav vse, tako da se je težko ločiti od vsakega milijona evrov.

Podpora evropskemu projektu bo v teh dneh gotovo precej usahnila. Ljudje bodo svoje težave povezali z EU, z njeno birokracijo in programi, na koncu pa napačno sklepali, da je nepotrebna ali da je najbolje zapirati meje in se brigati zase. Veliko bo tudi privoščljivosti tistih, ki bi najraje videli propad stare celine, da bi le ameriška zvezda svetila močneje. Teh ljudi ne gre jemati resno, kajti verjamejo, da se jim bodo s propadom evropskih povezav na nek čuden način uresničile njihove libertarne sanje, kakor da bi ZDA bile vzor svobode in kakor da propad na dan ne bi prej naplavil najbolj temačnih sil, ki jih Evropa premore. Pa saj EU ne propada, ampak se celo krepi, kar se sicer vidi le, če na razvoj dogodkov gledamo z neko distanco in se zavedamo, kako daleč smo prišli v preteklih desetletjih. Napredek z majhnimi koraki, ki se v desetletjih spremenijo v dolgo prehojeno pot.

Evropska Unija ni brez napak. Evro ni popoln. A za zdaj je evropski projekt naše najboljše upanje za mirno prihodnost. Zato smo se tudi Slovenci vključili: da bi ubežali s krvavega Balkana, kjer je Srb klal Hrvata in obratno, pa čeprav so še malo prej bivali drug ob drugem. Da bi imeli svobodo in varnost in bi ne bilo več meja, ki so nas tako dolgo utesnjevale. Probleme lahko rešujemo v večji skupnosti, pri čemer seveda razlike pri iskanju rešitev za naše skupne probleme so in bodo, a to ne pomeni, da nam bi bilo bolje, če bi se vsak le teh loteval sam zase.

Težava nikakor ne leži v večji skupnosti z neko birokracijo pač pa v tem, kako ta povezava deluje in kakšne vpliv imamo na odločanje v njej ter tudi to, kakšne vrednote predstavlja. Prej se državljani poistovetimo s svojo razširjeno domovino in spoznamo, da moramo tudi sami zahtevati spremembe, ki bodo po volji nam, ne le evrokratom in mogočnežem, prej bomo imeli možnost tudi dejansko vplivati na odločitve v Bruslju in na sestankih naših voditeljev.

Share/Bookmark

21 Comment(s)

  1. Strinjam se z vsem, kar si napisal. EU je, ob vseh svojih napakah, najbolj pozitivna opcija za Evropo in za nas. Vsako povezovanje po eni strani prinaša omejitve in odrekanja, po drugi pa nesporne prednosti. Kot si napisal - če bi vsak sam moral reševati težave, s katerimi se srečujemo, nam ne bi bilo nič lažje.

    thorin | May 3, 2010 | Reply

  2. Bojim se, da sem v svoji veri v EU precej osamljen. Hujša bo kriza, glasnejše bodo zahteve po izolacionizmu v državah članicah. In nekdo onstran Atlantika bo to veselo podpihoval. No, nekdo na vzhodu tudi.

    Jin | May 3, 2010 | Reply

  3. EU bo kmalu propadla.
    Prevec razlicnih interesov. Vsak vlece na svojo stran.

    Lewis | May 3, 2010 | Reply

  4. OMG, a se hecaš? Kaj slučajno nisi opazil, da je zadeva postala eno stokrat hujša samo zato, ker se države evro območja do zdaj niso mogle nič zmenit?
    Če bi EU takoj ukrepala, se zadeva ne bi tako razplamnetela in zdaj so se odločili za ta paket ker so ugotovili, da je evro območje v takem sranju, da je pomoč Grčiji praktično edina rešitev. A, in kaj ti o solidarnosti EU, pove primer baltskih držav, Madžarske…njih ni nihče niti povohal. Morale so same sprejeti bajno stroge ukrepe in dve vlade so padle zaradi tega. Grčiji se pomaga, ker lahko njihova finančna situacija pošteno zatrese in potencialno uniči evro območje. In še to se je čakalo predolgo(no lahko pa bi jo že takoj vrgli iz evro območja in pustili naj se sami kopajo v težavah tako kot Latvija&Co.). Ta kriza je pokazatelj kako EU ne deluje in kako ima en milijon težav. In, da zadeve se bodo rešile in čez 10 let bodo že vsi pozabili na to, saj se vsak problem sčasoma reši-ampak to ni argument za to da EU deluje, tako kot ni argument za to da 2ww ni bila huda, ker zdaj ‘vsi’ živimo tako fajn.
    BTW, čeprav pomoč prihaja, to ne pomeni da se bo Grčija rešila-niso sposobni pobirat davkov niti v stabilnih časih kaj šele zdaj.
    EU je drugače super za Slovenijo samo pravim, da ima malo več problemov kot se zdi.

    sesheta | May 3, 2010 | Reply

  5. Cenim tvoje bloge - tukaj se mi zdi, da si, kot tisti slepec, ki je kričal za Jezusom, Davidov Sin usmili se me!

    Čas bo pokazal, da z EU nismo pridobili veliko, razen tega, da ne rabimo več pokazati potnega lista na meji.

    Pokazalo se bo, če se že ni, da je vstop SLO v EU dvomljiva poteza. Pred vstopom bi se lahko premislili o kakšni boljši potezi, vendar so politiki brez idej. Upam, da Švica ne popusti. Sedaj smo v slabši poziciji kot smo bili pred vstopom. Nimamo nič presežka - samo bolj zadolženi smo. Ne bi se primerjal z drugimi državami. Več imamo nezaposlenih, ker smo bili slepo vezani na Zahod in ZDA. Kako kratkovidno! Na drugi strani partijski šefljci in slabi študentje ostajajo na fakultetah in potem postajajo prfoksi, ne da bi v realnem sektorju na trgu v konkurenci zaslužili 1. sam € v življenju. In kaj potem pride iz naših fakultet? Takšni managerji, ki ne znajo drugega, kot opravljati dela z najmanjšo dodano vrednostjo. Da se vrnem k temi - po lizbonski pogodbi je to vse skupaj še bolj vidno.

    Če samo začnemo naštevati, SWIFT podatke po podpisu KK pošiljajo CIA-i in to naše podatke, bančne transakcije. Brez kančka slabe vesti, ne da bi nas ne vem kako obvestili, brez nekakšne resnejše debate v domovini bodo BREZ JAMSTEV, posodili 384.000.000 € - Grčiji! Meni osebno pod istimi pogoji država ne bi posodila 10.000 €! Evropa je zatajila na vseh nivojih - to se vidi na primeru Grčija. Grki ne zaslužijo drugo, kot, da se jih izključi iz Evro območja. In se vrne, ko bodo v nekih normalah. Bolje rezati sedaj, kot takrat, ko bomo vsi na kolenih.

    Sedaj bomo vsi bustali Grško državo, da jo obdržimo še dve leti pri življenju, mogoče!

    Ne rešuje se Grčije z inercijo od zunaj - ampak se, kakor tudi človek, lahko reši samo od znotraj - s spremembo duha v ljudeh in načinu življenja. Tako, da začnejo plačevati davke, da prenehajo oz. se vzdržujejo pri krajah v javnih naročilih ipd.

    To je isti problem, kot pri Banki AIG po tem, ko je dobila toliko milijard subvencij se je vodstvo odpravilo na 10.dnevni počitek za 300.000 USD!Halo! Izplačevali so si bajne vsote oz. nagrade - seveda jih je potem Senat obdavčil za 90%!

    Bankirske zgodbe se bodo ponovile pri Grkih! Pol tega denarja bodo kanalizirali izbrancem. Se tega zavedamo? Do spremembe ne pride, če se ne rodiš od znotraj.

    Jezus je to zelo dobro razumel in povedal za človeka - z lahkoto pa lahko to apliciramo na državo.

    Citat: 25 Gorje vam, pismouki in farizeji, hinavci, ker kozarec in skledo čistite od zunaj, znotraj pa sta polni nezmernosti. 26 Slepi farizej! Očisti najprej kozarec
    Različica kozarec znotraj, da bo čist tudi zunaj.
    27 Gorje vam, pismouki in farizeji, hinavci, ker ste podobni pobeljenim grobovom, ki se na zunaj zdijo lepi, znotraj pa so polni mrtvaških kosti in vsakršne nečistosti. 28 Tako se tudi vi na zunaj kažete ljudem pravične, znotraj pa ste polni hinavščine in nepostavnosti.

    Problem je v funkcioniranju javne uprave in ljudstva. Njim lahko damo 500 milijard, poklonimo jih! Čez 10. let bi bila zgodba ista - zopet prosili bi za 100 milijard.

    bogimablog | May 3, 2010 | Reply

  6. No bodo izvozniki vsaj bolj profitirali, tako da se bo malo omililo Bushevo razvrednotenje USD.

    Vsaj ena pozitivna stran v vsej stvari.

    LP

    donkarlos | May 4, 2010 | Reply

  7. Mencinger o pomoči Grčiji - video:

    http://www.dnevnik.si/video/5402

    bogimablog | May 4, 2010 | Reply

  8. >dve vlade so padle

    dve vladi sta padli…

    Drugače pa ne podpiram takšne solidarnosti, sploh pa ne s temi Balkanci. Grčijo bi bilo potrebno fliknit iz evrocone (ne iz EU), naj spet izpolnijo kriterije, pa se lahko spet pridružijo.

    nik | May 4, 2010 | Reply

  9. sesheta,
    in če sploh ne bi pogovarjali? Lahko bi bilo tudi tako, kar bi nedvomno bilo še slabše. Jasno je, da je v EU veliko igralcev in so centralne institucije še šibke in je posledično težje priti do ustreznega odgovora za probleme, ki se pojavijo. A če pogledaš globalno, obdobje petih desetletij, potem vidiš, kako daleč smo prišli v tem času.

    Grčija je bila in bo vedno problem. Saj jo je že Huntington lepo vrgel na ono stran linije, ki ločuje zahodno in vzhodno Evropo. To pa ne pomeni, da jih je potrebno odriniti. Saj, Louisiana tudi ni primerljiva s Kalifornijo, pa to ne pomeni, da bodo ZDA jutri razpadle. Potrebno je le razviti mehanizme reševanja problemov, okrepiti neko centralno odločanje.

    In to je tisto kar pravim: EU ni popolna, marsikaj ne deluje, ampak brez te povezave bi bili na slabšem, ali v najboljšem primeru na istem. V tem primeru bi Grčija propadla, sledile bi ji še druge države in na koncu bi Slovenija zaradi hude gospodarske krize po Evropi imela večje izgube kot tistih 400 milijonov evrov.

    Nik,
    vsak ima svoje Balkance. Za ene smo to mi.

    bogimablog,
    naša zadolženost ni posledica vstopa v EU. Če kaj, potem so kriteriji marsikatero novo državo članico prisilili, da se je obnašala lepše, kot bi se sicer. Krivi smo si sami, oziroma, krivi so vladajoči, ki niso znali reči ne širjenju odhodkov iz proračuna in dragim investicijam, sploh pa višanju plač, ampak to je potem tudi krivda večine Slovencev, ki nonstop pritiskamo za višje plače.

    Saj, v Grčiji je podobno. Da bodo Grki dobili denar, bodo morali varčevati, kar bi sicer morali že prej. Upam, da bo večini naroda kapnilo, da se morajo odreči svojim privilegijem, če nočejo končati kot Argentina na prelomu tisočletja. Če ne bi bilo od zunaj pritiska in obljub o pomoči, bi do varčevanja težko prišlo.

    Sicer pa bodo EU krivili za vsako napako lokalnih voditeljev, ljudje pa po naravi itak ne dajejo radi denarja svojim revnim sorodnikom, pač pa jih raje obsojajo, češ da so lenuhi in se naj sami izkopljejo iz bede. Slabše bodo razmere, več bo evroskeptikov, samo, ti evroskeptiki nam potem ne znajo povedati, kako se bo recimo Slovenija potem obranila kakšnega nemškega širjenja vpliva. Ker, če ne bomo povezani, če bo vsak zase, potem bodo tudi večje države na evropski celini ravnale tako, da bodo krepile svoje pozicije, to pa je pot nazaj k politiki devetnajstega stoletja in pot v konflikt in mogoče celo vojno.

    jin | May 4, 2010 | Reply

  10. Dober članek na to temo:
    Can the EU continue to muddle through?

    Jin | May 4, 2010 | Reply

  11. Grčijo bi morali pustiti, da propade (da gre v stečaj in da se njena posojila reprogramirajo in odpišejo). Konec koncev ne bomo reševali Grčije, ampak spet bankirje, ki so posojali in politike, ki so lagali ponarejali in kradli.

    Vse ostalo govorjenje, kako smo vsi na isti ladji, je absolutna laž - Grki so na tisti ladji, kjer je povprečna plača blizu 2000 €, poleg vsega pa se dobi še kakšna 13 in 14 plača…

    zirosi | May 4, 2010 | Reply

  12. Ampak če gredo Grki v stečaj, potem tudi številne evropske banke nikoli več ne bodo videle svojega denarja, kar bo potem slabo vplivalo na razvoj dogodkov recimo v Nemčiji itd…

    Itak, da bodo prisiljeni varčevati pri svojih plačah, sicer denarja ne bodo videli.

    Jin | May 4, 2010 | Reply

  13. Problem optimizma in zaupanja v EU je v tem, da je tako obnašanje prej (velika) izjema kot pravilo. Če nekdo krivi EU za vse težave(recimo za paniko okrog vulkanskega pepela za katero so odgovorne države same in ne EU) potem si je težko predstavljat da bodo te ljudje jutri podprli reforme. Če se v vrtcu govori, da je zelenjava nova čokolada jo bodo otroci začeli jest, če jim kdo reče, da je zelenjava ogabna se je bodo izogibali in potem bodo starši s izjemno veliko težavo prepričali otroke da je zelenjava kul.
    ZDA ne moreš primerjat z EU, ZDA so država, EU pa še sama ne ve kaj je. V ZDA lahko odločitev takoj sprejmeš, v EU potrebuješ vsaj pol leta. In naj je med Kansasom in New Yorkom še taka razlika, oboji pripadajo isti kulturi. A in Louisiane res ne moreš primerjat s Kalifornijo, ker je slednja v skoraj grških težavah :)
    To s propad ali EU je malce preveč ambiciozno. Če ne bi bilo EU ne bi propadli in z Grčijo bi se zgodilo enako kot z ostalimi V Evropskimi državami(ki so članice EU!) ki jim pomaga IMF. In če ne bi bilo EU potem bi se morda Grki obnašali bolj odgovorno ali pa bi lažje prebrodili krizo ker bi imeli fiskalno politiko v svojih rokah.
    Jin meni se zdi, da ne ločiš med EMU in EU. Ker Grčija je primer ’solidarnosti(v zadnjem hipu)’ v EMU in ne v EU.

    sesheta | May 4, 2010 | Reply

  14. Seveda ločim. Ampak stvar je takšna, da je treba ločevati evrozono in EU in evro nje ujen za vsako bolj poglobljeno integracijo. Ni evra, ni bolj centralizirane EU.

    Če en bi bilo EU, ni nujno, da bi se obnašali bolj odgovorno. Še več, še prej bi lahko prišlo do kakšne diktature, ker se jim ne bi bilo potrebno komu prilagajati.

    Tudi v ZDA imaš veliko razliko med državami in veliko centralno državo v Washingtonu. Le da so oni že mnogo dlje po isti poti, po kateri gre EU. Začeli so kot konfederacija, končali kot federacija.

    Če kaj, potem je nezmožnost hitrih odločitev argument za krepitev centralnih institucij, ki lahko odločajo samostojno. Torej še več EU, ne manj.

    Jin | May 5, 2010 | Reply

  15. @Jin, kolikor vem, si Grki niso sposojali pri NLB - pa če so si, potem je vseeno laže sanirati NLB, kot pa Grke. Če hoče Merklova reševati nemške in ostale svetovne banke z denarjem Nemcev, ji tega res ne smemo braniti.

    Načeloma pa je zadeva z naše strani enaka čisti neumnosti: na eni strani imaš Križaniča, ki razlaga, kako bomo pravzaprav profitirali, saj bomo vzeli samo nov puf in ga za 1% višje obresti dali naprej (vsekakor genialna ideja - kako to, da se tega ni spomnil že prej pri Islandiji ali Ameriki, saj bi lahko cela Slovenija živela od najemanja in oddajanja pufov), na drugi strani pa so vsi ostali, ki pravijo, da tega denarja ne bomo nikoli videli. In na tretji strani morda še čisto navadna zdrava pamet, ki pravi, da najemanje pufa samo zato, da bi reševal nekoga drugega, ki se je v težave spravil z najemanjem pufov, ni pametna zadeva - še posebej, če si tudi sam že dovolj zapufan.

    (če smo realni, so pravzaprav Grki skupaj z ostalimi južnjaškimi prašički “uvozili” ameriško krizo sem - vse skupaj še najbolj kaže na to, da se tukaj prava zadeva šele začenja; še večja verjetnost pa je, da se začenja kar svetovna kriza II. del)

    zirosi | May 5, 2010 | Reply

  16. LE KAKO JE NASTAL DOLG 400 MILJARD EVROV.
    PA SPLOH KDO VE, KOLIKO JE TO DENARJA????

    marjon | May 5, 2010 | Reply

  17. Ma Grki niso Balkanci, mi pa smo, v tem je problem, jih ne kličejo Balkanci, pač pa Mediteranci.

    So pa Grki hujši od Balkancev, le da imajo zgodovinske privilegije. Sranje delajo že od vojaškega udara na Cipru dalje, embargo na trgovino z Makedonijo in namensko delanje sranja da bi sprovocirali vojno, nepriznavanje manjšin (kakšnih 5), požig kulturnega doma Makedoncev (kot da smo v letu 1920), sistematično diskriminacija, ignoriranje sodb sodišča v Strassbouru, ponarejanje poročil že prej in sedaj glede financ… itd itd.

    V glavnem, EU je, tako kot se že ve, samo papiranti tiger, leporečje v celofanu, v ozadju pa nič, kar pa tako dobro poznamo iz bosanske vojne.

    nik | May 5, 2010 | Reply

  18. Zirosi,
    z Nemci smo zelo povezani in usoda nemških bank bo vplivala tudi na našo prihodnost.

    Gotovo, tega denarja ne bomo več videli. Ampak potem, večine denarja, ki nam ga država pobere, tako ali tako konča v rokah peščice ljudi. Nič novega.

    Če bo Grčija zapadla v kaos, se lahko zgodi, da bo prišlo do državljanske vojne ali do kakšne revolucionarne vlade, kar bo potem privedlo do zunanje vojaške intervencije ali pa do širjenja revolucionarnega vrenja po Evropi. Lepo to ne bo.

    No, po vsej verjetnosti bo pred zlomom državo rešila vojska z državnim udarom in z uvedbo diktature. Jaz si tega ne želim.

    Nik,
    vedno sem bil mnenja, da je za razliko od Američanov, večini Evropejcev bilo čisto vseeno za Bosno, ali pa so že tedaj v vojni videli način kako zmanjševati muslimansko prebivalstvo v Evropi.

    Marjon,
    niti ni težko. Slovenija bo tudi imela podoben dolg v procentu BDP, če se bo takšno stanje, kot ga imamo zdaj, nadaljevalo v naslednja leta.

    jin | May 5, 2010 | Reply

  19. Imeti svojo valuto prinaša ogromno prednosti, toda bit v monetarni uniji ki uživa velik ugled prinaša še več prednosti(če si neodgovoren). Club Med je živel od nizkih obrestnih mer, ki si jih niso zaslužili, tako so z lahkoto padli v dolgove, začeli živeti čez svoje zmožnosti, hkrati pa je realno gospodarstvo padalo, ker niso mogli več konkurirat s svojimi izdelki(recimo:grški izdelki so zanič, za časa stare valute, so jih lahko prodajali poceni in ljudje so jih kupili, zdaj ko pa imajo evro, pa s svojimi izdelki(ki so še vedno zanič) več niso konkurenčni, ker so ti zaradi evra predragi…). Club med se je zavedal, da jim evro prinaša počitnice in so zato še ponarejali podatke…
    Jin, ZDA ni enako EU in nikoli tudi ne bodo. recimo tako, ZDA so kot Skolkovo, nekaj kar se je začelo iz nič, kamor so ljudje prišli iz vseh koncev in vetrov in pustili nacionalnost za sabo in se združili pod idejami par zelo idealističnih posameznikov. ZDA ni bila nikoli razdeljena na takem nivoju kot je Evropa, Američani so skozi vso svojo zgodovino bolj ali manj verjeli v iste zadeve in si bili bolj ali manj podobni. OK, malo pretiravam in posplošujem. tudi geografsko so ZDA precej posrečena država. zdaj pa ti prepričaj 28 različnih narodov, ki jim je zgodovina pustila neizbrisne sledi, ki govorijo različne jezike, so različnih religij(ok, vsi so kristjani), imajo popolnoma različne narodne karakterje, povrh vsega volijo še nacionalne stranke, ki se zavzemajo za veliko Madžarsko in navijajo za to, da se vsem Madžarom v Srbiji, Romuniji, Slovaški podari Madžarski potni list, no prepričaj te ljudi, da se morajo zdaj prilagodit, da mora Grk delat toliko kot Šved, da ima lahko Španec enak gospodarski sistem kot Britanc itd. itd…
    EU je v osnovi kul, je model ‘konca zgodovine’, prosti trg, skrbi za mir na kontinentu, daje neke standarde(toda kot kažejo raziskave se zaradi teh standardov/direktiv/kar koli veča korupcija, manjša produktivnost, ker nihče ne razume teh pravil)… Toda ima svoje meje.
    seveda obstaja verjetnost, da bo po koncu te krize ljudem zapasala močnejša centralna oblast v Bruslju, toda bolj verjetneje je, da bodo vsi za vse okrivili EU, da bodo Nemci spoznali, da enostavno ne morejo bivat v isti skupnosti s južno Italijo in Grčijo…narava kriz je taka, da jo na koncu najslabše odnesejo tisti ki jih večina obtoži za krizo.
    seveda je zelo verjetno,da bodo na koncu skušali povečat transparentnost EU, povečat regulacije, povečat moč centralne oblasti…(če že bo kaj propadlo bo €)
    toda glede na to, da smo v takem sranju med drugim zato ker so Merkolovo veliko bolj zanimale lokalne volitve kot pa Grčija(!!!), ker so v UK na volitvah zmagali evroskeptiki, ker na volitvah dobivajo veliko procentov nacionalistične stranke, ker je Belgija tik pred razpadom, ker vsi govorijo in pišejo da to pomeni konec ‘konca zgodovine’ v Evropi vse kaže da se EU ne bo okrepila. Je pa seveda možno. dejansko so razmere zelo nejasne.
    in ne ne bo nobene državljanske vojne, če bo kaj se bo v Grčiji okrepil avtoritarizem(kar ni konec sveta). in v Grčijo so razmere take, ker so grejo Grki za vsako bedarijo na ulice, ker so sami precej revolucionarne narave, ker je anarhizem strašno priljubljen, ker mislijo da so žrtve in da denar raste na drevesih. In ne to se ne bo razširilo. Irci dobro vedo da so si za krizo sami krivi, ostali pa očitno tudi ne igrajo žrtev.
    Najhujši scenarij ki se lahko zgodi je, da se zaradi nemškega mečkanja, zaradi špekulacij(če ljudje govorijo da bo šel Club Med pod vodo, bo res šel, ekonomijo poganja psihologija) vse € območje seseda v gospodarski prah, sledi UK, pol Japonska, pol ZDA in tako naprej čisto vsi. Ironija bi pa bila, da bi čez najbolje prišli Rusi in Kitajci :)toda kot vidiš nihče ne bo dopustil tega scenarija :)če pa bo prišlo do tega, pa bomo lahko vsi krivili ali EU ali pa Nemčijo :)
    Najbolj verjetno pa je, da se ne bo dopustilo da pade Club Med in da se bo na koncu ohranil status quo-poglej prvi val krize, cel svet je bil na robu, pa ni nihče niti pisnil o kakih večjih spremembah. morda bo kaj kozmetičnega. morda bo več evro skeptikov. morda članstvo v uniji ali € več ne bo zaželjeno…

    sesheta | May 7, 2010 | Reply

  20. Ne bi rekel, da je EU kot projekt nek projekt v smislu konca zgodovine (liberalni raj brez konfliktov): prej gre samo za spoznanje, da živimo v svetu, kjer si ne moremo več privoščiti medsebojnih spopadov in se moramo združiti, da bi lahko v svetu uveljavljali svoje interese.

    Dokler imamo to zavedanje, je še dobro in to jaz trdim. Ko ga enkrat več ne bo, bo to boj za pozicije na samem kontinentu in potem bo mogoče neka Nemčija res bolj učinkovita, ampak kakšna Slovenija se bo morala uvrstiti v krog njenih satelitov.

    Problem korupcije, birokratizacije EU ni nujno povezan s samim povezovanjem, ampak prej z evropskim načinom reševanja problemov, ki ne dopušča več svobode na ravni podjetništva, itd, torej da to ni nek anglosaksonski tip, ki bi omogočal ob nižjih davkih in obremenitvah hitrejšo gospodarsko rast, poudarjanje vloge države, javnih sektorjev, pa vodi v korupcijo in zlorabe oblasti. Tako da sam projekt EU ne more biti kriv za slabše stanje v državah članicah, prej so krivi drugi faktorji.

    Sicer pa, moj point nikoli ni, da je EU popolna, čeprav jo branim. Pravim samo, da bi bilo brez EU še manj sodelovanja, da potem Nemčija sploh nikoli ne bi prišla Grčiji na pomoč. Mogoče to pred desetletji en bi bilo tako tragično, ampak zdaj se že vsi zavedajo, da lahko azijska kriza zruši Argentino, grška pa Španijo, itd…. Vse je mnogo bolj povezano.

    MOja napoved je, da bo Grčija doživela svojo dozo neoliberalizma, mali čilenski eksperiment, če hočeš. Samo čakam še, da se bodo enega dneva na ulicah pojavili tanki. Ampak potem, ker je Grčija članica EU, ker se vendarle bojijo tujega odziva, to ne bi bilo najbolj pametno.

    Sicer pa se meni močno zdi, da so si elite enotne, da je EU dobro obdržati in bo zaradi tega vse šlo v to smer, v katero že gre preteklih 50 let. Le Velika Britanija utegne biti problem.

    Kar se pa tiče svetovne krize, da, utegne se ves sistem zrušiti, nakar bo vse odprto. Tudi ZDA so zadolžene. Popolni zlom pa prinese tudi menjavo elit, če se že te niso sposobne prilagoditi novim razmeram, kar bi v tem primeru pomenilo premik k bolj avtoritarnim oblikam vladavin tudi na zahodu.

    jin | May 7, 2010 | Reply

  21. Mimogrede, tukaj je link na moj današnji kratek sestavek o tem, kaj se utegne zgoditi, če EU propade.

    http://jinovsvet.com/blog/index.php/2010/05/07/in-ce-eu-jutri-propade/

    Da ekonomijo poganja psihologija, oziroma potrebe, želje in strahovi posameznikov, se strinjam. Da smo zelo neracionalna vrsta, tudi. Tako neracionalna, da se zadolžujemo preko vseh mej. Slišim, da je Japonska še bolj zadolžena od Grčije. ZDA, no, ne vemo, ali jim bo na koncu uspelo bankrotirati ali se rešiti s celo kožo.

    Razumljivo je, da je zadolževanje velikokrat koristno, ker se preko investicij da dosegati hitrejšo rast. Kupiš nove stroje ali zgradiš železnico in si hitrejši, bolj produktiven, itd… Vendar pa se je začela ta norija, ko se z zadolževanjem vzdržuje blagostanje v družbi, ko se s tem kupuje socialni mir. To neskončno trajati ne more. Vprašanje le, če se bomo te lekcije naučili pravočasno, če smo sposobni vsi po vrsti spoznati, da je potreben vsaj približno uravnotežen proračun s primanjkljajem namenjenim izključno v razvojne projekte, izjemoma v povečevanje potrošnje, nikakor pa ne 7, 8, 10% letni primanjkljaji, ki jih je enkrat treba odplačati.

    Ah da, hotel sem še dodati, da če se ves sistem ne zruši v celoti, potem bodo elite po vsej verjetnosti ohranile Unijo, mnenje prebivalstva pa ne bo pomembno.

    jin | May 7, 2010 | Reply

Post a Comment